HSP? Ontdek je sporen!

In het artikel van vorige week had ik het over het voordeel dat het HSP zijn jou kan brengen. Deze week leg ik je uit hoe HSP ontstaat en wat je kunt doen om er minder last van te hebben.

Door mijn eigen hooggevoeligheid, het constant bijstuderen in mijn vakgebied en het blijvend onderzoeken van mijn thema’s samen met supervisors kreeg ik in de gaten hoe HSP ontstaat, hoe het werkt en hoe je er minder last van kunt hebben.

Grote en kleine trauma’s

Iedere dag kom je situaties tegen waarin je lichaam en geest het idee hebben niet over voldoende hulpmiddelen te beschikken om ermee om te kunnen gaan. Op het moment dat zo een situatie zich voordoet, spreken we van een trauma-inslag.

Dat kan gaan over het verlies van iemand die je dierbaar is of een inbraak in je auto. Maar ook ‘kleinere’ zaken zoals het toegediend krijgen van een inenting, ontdekken dat je partner niet eerlijk tegen je is geweest of schrikken van een hard geluid.

De lijst van gebeurtenissen die een zogenaamde trauma-inslagen kunnen veroorzaken is oneindig. Of een gebeurtenis voor jou als een trauma inslaat, hangt af van de manier waarop jouw onderbewuste deze gebeurtenis ervaart.

Functionele programma’s

Op het moment dat een trauma inslaat, treedt een proces in werking; een functioneel programma dat door de natuur werd ‘ontworpen’ om jou beter te helpen omgaan met stressvolle situaties.

Elk functioneel programma heeft een specifieke functie. Het brengt je in een bepaalde toestand, psychisch en fysiek, waardoor jou de mogelijkheid wordt geboden om het opgelopen trauma op te lossen.

De fases van een functioneel programma

A

Fase A: In normale toestand doet je lichaam overdag zaken die te maken hebben met activiteit en energiegebruik (vb hoge hartslag, verhoogde spieractiviteit, meer vetverbranding). ’s Nachts daarentegen regelt je lichaam functies die te maken hebben met ontspanning, rust en herstel (vb spierontspanning, verlaagde hartfrequentie, verteren van voedsel).

B

Fase B: Op het moment dat een trauma inslaat, eindigt het normale dag-nacht-ritme en treedt een bepaald functioneel programma in werking. Je belandt in de stressfase, de fase van extreme dagactiviteit en er treedt onmiddellijk op drie niveaus verandering op: in je hersenen, je lichaam en je karakter. De hoge mate van stress is nodig om je in staat te stellen je trauma op te lossen.

C

Fase C: Als een trauma wordt opgelost, kom je in de rustfase terecht. De stresshormonen zijn verdwenen uit je lichaam. Nu worden vaak lichamelijke klachten merkbaar.
De piek in de rustfase is een korte opstoot van (soms hevige) paniek. In die opstoot van paniek kunnen de sporen van je trauma uit je systeem verdwijnen. Daarna kom je opnieuw tot rust, loopt je functioneel programma ten einde en kun je weer overgaan naar het normale dag-nacht-ritme.

Soms loopt echter bij de paniekfase iets mis en verdwijnen de sporen niet uit je systeem. Als je verschillende trauma-inslagen hebt ervaren (waarbij ook verschillende opgeslagen sporen niet verdwenen) is de kans groot dat je met HSP te maken hebt.

HSP ontstaat dus door een combinatie van verschillende gebeurtenissen. Merk op dat een ongeboren kind ook al trauma-inslagen kan ervaren, bijvoorbeeld gehoor-trauma’s als gevolg van de ultrasoon tijdens echografieën. In dat geval wordt gesproken van ‘aangeboren HSP’.

Ontstaan van sporen

Op het moment dat je een trauma-inslag ervaart, zijn je zintuigen zeer alert en vangen alle signalen op die op dat ene moment aanwezig zijn op die plek. Al deze signalen worden in je onderbewuste opgeslagen als sporen en geassocieerd met de trauma-inslag.

Stel dat het volgende gebeurt in een fractie van een seconde: je zit in de keuken waar de geur van verse koffie hangt. Je oog valt op de telefoonfactuur die op tafel ligt en je ziet dat een bepaald nummer heel vaak gebeld werd. Het blijkt het nummer van je beste vriendin te zijn, terwijl je weet dat jij de afgelopen maand slechts 2 keer naar haar belde. Je beseft dat je partner degene is die haar stiekem gebeld moet hebben. Tegelijkertijd rinkelt de deurbel en zie je onbewust vanuit je ooghoek door het raam de buurman in zijn rode jas lopen. Hoogstwaarschijnlijk ervaar je op dat moment een trauma-inslag en treedt het functioneel programma in werking.

In je onderbewuste worden de elementen ‘geur van koffie’, ‘bedrogen worden door je partner’, ‘deurbel horen’ en ‘rood zien’ als sporen geassocieerd met de trauma-inslag. Als tijdens de paniekfase niet al deze sporen uit je systeem verdwijnen, blijven ze hangen in je onderbewuste.

Sporen en HSP

In de natuur heeft een spoor een noodzakelijke functie om je te helpen met overleven. Het waarschuwt je immers zodat je het eerder opgelopen ‘gevaar’ een tweede keer kunt voorkomen.

Iedere keer dat je daarna weer in aanraking komt met één van deze sporen, wordt het functioneel programma opnieuw geactiveerd en kom je dus weer in de stressfase terecht. Deze fase duurt slechts heel kort, omdat je onderbewuste meteen merkt dat ‘het gevaar’ al verdwenen is. Dus je gaat meteen over naar de rustfase (waar vaak weer fysieke klachten optreden), waarna ook de paniekfase weer volgt.

Gewoonlijk wordt in zo’n geval gesproken van HSP of hooggevoeligheid.

HSP sporen

HSP verminderen door sporen te neutraliseren

Je begrijpt het al: als je minder last wilt hebben van je HSP, is het essentieel om je trauma-inslag en bijbehorende sporen te kennen. Deze kunnen met opstellingenwerk ontdekt en geneutraliseerd worden zodat je er de volgende keer minder last van hebt.

Wil je graag meer weten over de werking van HSP en/of ervaren hoe deze HSP-opstellingen in zijn werk gaan? Laat me dan via mail weten dat je hierin geïnteresseerd bent. Ik breng je dan op de hoogte wanneer en waar deze info-dagen en HSP-opstellingen doorgaan.

Nu ben ik benieuwd: Ben jij HSP? Welk element herken je bij jezelf als een spoor? Deel het in het reactieveld hieronder.

En vind je dit artikel waardevol? Deel het dan met de andere HSP’ers op Facebook, LinkedIn en Twitter

Op jouw leven vol fijne momenten,
Anja

  • Tineke schreef:

    Bedankt voor deze uitleg Anja! Deze informatie heb ik niet eerder gelezen. Het moet echter wel even bezinken, dus de vragen kan ik nog niet echt beantwoorden.

  • Bedankt voor dit artikel. Interessant. Ik herken dit niet in mezelf, maar misschien is het daarvoor belangrijk om eerst dieper op de materie in te gaan.

  • Marielle schreef:

    Dank je wel Anja voor je artikel, interessant om te lezen. Ik moet zeggen dat ik wel de basiskennis van HSP mis, misschien kan je dat nog een keer in een blog uitleggen.
    Hartelijke groet,
    Marielle

  • Maurice schreef:

    Genegeerd worden triggert bij mij iets ouds (zoals spoor B). Ik voel mijn huid trekken en ik wil gaan aanvallen. Dit is voor mij het signaal om even een time out te nemen. Doordat ik er mee om weet te gaan kom ik weer snel in mijn ‘homeostase’ terecht. Interessant artikel. Ik zie veel trauma inslagen bij mensen die niet de moeite nemen om het te verwerken ivm geldgebrek.

  • >