Allereerst wens ik jou alle goeds voor een 2013 vol Groei, Flow en Power!

Aangezien de maand van de nieuwjaarsborrels zijn intrede heeft gedaan, lijkt het me een goed idee je wat tips mee te geven over hoe je deze – door velen gevreesde – netwerkmomenten kan inzetten om de rest van jouw jaar positief te beïnvloeden.

Enkele weken geleden vroeg ik je welke jouw grootste frustratie in de communicatie met anderen is. Uit de vele reacties en mails die ik ontving, kwam het luister-aspect het vaakst naar voren.

In 85% van de gevallen is het gebrekkige luisterniveau van de ander een punt van frustratie. Heb je ook in de gaten welk je eigen luisterniveau is?

Door je bewust te zijn van je luistervaardigheden tijdens de nieuwjaars-netwerkmomenten kan je ervoor zorgen dat deze gesprekken je een positieve en constructieve boost voor je netwerkrelatie geven voor de rest van het jaar.

Volgens de sociale wetenschappers zijn mondelinge communicatievaardigheden verantwoordelijk voor 7% van het communicatieproces. De overige 93% bestaan uit non-verbale en symbolische communicatie en worden “luistervaardigheden” genoemd.

De Chinese karakters waaruit het werkwoord luisteren is opgebouwd, vertellen ons dat luisteren gaat om de oren, de ogen, onverdeelde aandacht en het hart.

Luisteren is in tal van studies beschreven als de meest prominente vorm van communicatie. Het is geïdentificeerd als een van de meest voorkomende problemen in huwelijk, een van de belangrijkste problemen in familiale en sociale settings en een van de belangrijkste on-the-job communicatievaardigheden.

Vaak denk je dat – omdat je kan horen – luisteren een natuurlijk vermogen is. Dat is niet zo. Effectief luisteren vereist veel vaardigheid en oefening en is een aangeleerde vaardigheid.

Luisteren is een proces dat uit vijf elementen bestaat: horen, aandachtig zijn, begrijpen, reageren en onthouden.

Praktische stappen waarmee je doeltreffender kan luisteren zijn:

 

1.    Minder praten

Een goede vriend zei me ooit: je hebt niet voor niks één mond en twee oren gekregen. Dat zou een belletje kunnen laten rinkelen.

 

2.    Geen afleiding

Als het belangrijk voor je is om te luisteren, doe er dan alles aan wat je kunt om intern en extern lawaai en afleiding te elimineren.

 

3.    Stel je oordeel uit

Vaak maak je jezelf schuldig aan een aantal snelle oordelen, nog voordat je de ander fatsoenlijk hebt laten uitpraten. Dit gebeurt met name als de ideeën van de spreker niet overeen komen met die van jou.

 

4.    Voelsprieten uitsteken voor belangrijke ideeën

Je denkt veel sneller dan de ander spreekt. Pak het centrale idee beet en gebruik dit om de aandacht te focussen.

 

5.    Stel oprecht vragen

Vragen van het type advocaat-van-de-duivel zijn eigenlijk gemaskeerde stellingen of kritiek. Met oprechte vragen ben je geïnteresseerd op zoek naar nieuwe informatie die de gedachten of gevoelens van de spreker verduidelijkt.

 

6.    Parafraseer

Herformuleer de woorden van de spreker in je eigen woorden. Op die manier controleer je of jouw interpretatie als luisteraar klopt.

 

7.    Geen eigen agenda

Terwijl je luistert, concentreer je dan op wat de spreker zegt en niet op wat jij denkt.

 

8.    Luisteren empathisch.

Empathisch luisteren is weten dat jij in dezelfde omstandigheden hetzelfde zou hebben gedaan. Het is het vermogen om de wereld te ervaren vanuit de ander zijn oogpunt. Het betekent niet noodzakelijkerwijs dat je akkoord gaat met wat de ander zegt, maar wel dat je hem of haar begrijpt.

 

9.    Open je hart

Vaak luister je om punten te scoren, om jezelf van je gelijk te overtuigen en de ander van zijn ongelijk. Wanneer je werkelijk openstaat voor wat de ander te vertellen heeft, doe je dit met de overtuiging dat we allemaal hetzelfde zijn. Want zeg nu zelf: we hebben allemaal dezelfde gevoelens, angsten en pijnen. Jij én die ander, we doen allemaal het beste wat we kunnen met datgene wat we weten.

 

Rest mij alleen nog om jou een heleboel constructieve borrel- en netwerkgesprekken te wensen!

En laat even weten welke positieve zaken jij hebt gehaald uit je nieuwjaarsborrels. Deel het in het reactieveld hieronder.

Wil je deze tips delen met anderen? Gebruik dan de share-knoppen.

 

Op jouw succes!

Anja

 

  • Sofie schreef:

    Ik ben het prototype advocaat van de duivel besef ik nu! En voel me er wel wat schuldig over. Ik heb onmiddellijk de koe bij de horens gevat en ben begonnen met de mensen te laten uitspreken. Het is fijn om te zien hoe mensen stralen als ze hun verhaal volledig kwijt kunnen en dat laat mij ook genieten. De advocaat vragen komen nog naar boven maar ik probeer ze binnen te houden. Nu nog oefenen op het omvormen naar gerichte vragen…

  • >