37 Gewoontes waarmee je beter ophoudt als je je verlangen wilt leven

Share

Een van de grote voordelen die ik ervaar bij het omgaan met mensen is dat ik veel van hen leer. Hoewel ik in mijn opleiding heb geleerd welke de overtuigingen en patronen zijn die je geluk en je persoonlijke groei ondermijnen, vind ik het steeds prachtig om te zien wanneer iemand door een donkere tunnel heen komt en opnieuw haar verlangen kan gaan leven.

Een verbaasde vrouw die haar verlangen wilde kunnen leven vertelde me vorige week: “Ik kan nu opnieuw kleuren zien! De wereld ziet er ineens heel anders uit!” Ik voel me ontzettend dankbaar dat ik een deelgenoot kan zijn op dit soort momenten. Maar ook helpt het mij de gebieden in mijn eigen leven te onderzoeken waar ik zelf vastzit in gewoontes die mij niet meer dienen.

Vaak besef je niet dat je andere mogelijkheden hebt dan je bestaande overtuigingen en handelingen totdat iemand je begeleidt op weg naar een nieuwe manier van kijken naar de dingen, naar een nieuwe manier van denken. Je gedrag en gewoontes zijn zo ingesleten geraakt – en misschien ben je er zelfs aan verslaafd geraakt – dat je bijna niet kunt zien dat ze de oorzaak zijn van je frustraties en ongenoegen.

Ik geloof sterk dat wanneer je een aantal gewoontes in je leven verandert, je veel meer balans en voldoening kunt ervaren. En ik zeg niet dat deze veranderingen altijd even gemakkelijk zijn, maar de eerste stap naar verandering en persoonlijke groei is om jezelf ervan bewust te zijn. Op die manier ben je een stap dichter bij het leven van je verlangen.

 

Stop met deze 37 gewoontes en leef je verlangen

 

Misschien ben je het niet eens met alle voorstellen die ik je hier doe, maar ik nodig je uit om te onderzoeken wat voor jou werkt. Probeer er minstens 5 uit en kijk wat er verandert in je leven. Wat is het effect? Kijk hoe je frustraties verminderen, hoe je meer balans in je leven krijgt, hoe de mensen in je omgeving positiever op je reageren.

1. Vasthouden aan het verleden – Leef in het moment, met het oog op je doelen en verlangens en laat het verleden los.

2. Dingen doen “omdat het zo moet” – Laat je niet leiden door schuldgevoel, maar door je eigen volwassen beslissingen over wat goed is voor jou.

3. Mensen proberen te veranderen – (vooral je partner) Neem mensen volledig voor wie ze zijn. En als het je niet aanstaat, onderneem dan de nodige stappen en verantwoordelijkheid.

4. Strijden – Wanneer je weerstand biedt of vecht tegen wat het leven je aandient, blijft je leven een struggle. Go with the flow en maak de best mogelijke keuze op ieder moment.

5. Oplossingen uitstellen – Zie de situatie van het probleem onder ogen en handel deze zo snel mogelijk af, zodat ze je geen slapeloze nachten bezorgt.

6. Alles toelaten van anderen – Ga niet langer om met mensen die je vernederen, je energie wegzuigen of niet fatsoenlijk met je omgaan.

7. Drama creëren – Hoewel het je aandacht of spanning kan opleveren, laat je niet verleiden om op deze manier negatieve energie in je leven toe te laten.

8. Doelen stellen die je “zou moeten” bereiken – Stel in de plaats daarvan doelen die je WIL bereiken.

9. Werk, geld en televisie belangrijker vinden dan de mensen waar je om geeft – Relaties zijn het belangrijkste wat er telt in het leven, al de rest is van secundair belang.

10. Geld uitgeven om een gemis op te vullen – Onderzoek welke de oorzaak is van je gemis en probeer het niet te compenseren.

11. Trekken aan dode paarden – Als iets niet werkt, laat het dan voor wat het is en ga verder met de belangrijke dingen in je leven.

12. Je opjagen in de file – De file lost niet op wanneer jij boos of opgejaagd bent. Je kunt het water van een stroom ook niet voortduwen.

13. Roddelen – Besef dat roddelen een poging is om macht over anderen te krijgen, om je eigen onzekerheid te camoufleren.

14. Jezelf willen bewijzen – Wees gewoon jezelf en leef volgens jouw levenswaarden.

15. Mensen manipuleren – Kronkel je niet in allerlei bochten om te krijgen wat je wilt. Als je iets nodig hebt, vraag het dan gewoon.

16. Doen alvorens na te denken – Je kunt misschien niet altijd je emoties onder controle houden, maar in ieder geval wel je gedrag.

17. Jezelf wijsmaken dat je te oud bent of dat het te laat is – Dit is enkel een excuus om het niet te proberen.

18. Ja zeggen wanneer je nee bedoelt – Als je NEE zegt tegen een ander, zeg je JA tegen jezelf.

19. Je laten verleiden om je niet aan je waarden te houden – Richt je leven volledig in rond je waarden.

20. Teveel beloven – Beloof slechts de helft van wat je waar kunt maken, zodat je ruimte hebt om flexibel te zijn.

21. Anderen toelaten je tijd te verspillen – Laat hen weten dat je het niet waardeert of vermijd deze mensen.

22. Angst en negatieve gedachten toelaten – Doe alles wat binnen je mogelijkheden ligt om weer gezonde gedachten te creëren. Ze zijn de basis voor een gelukkig leven.

23. Je agenda propvol plannen – Laat iedere dag ruimte open om te doen waar je je goed bij voelt op dat moment, of gewoon te genieten van het niets doen.

24. Leven in de toekomst – Het is goed om doelen te stellen, maar geniet evenveel van het proces dan van het resultaat.

25. Geloven dat je altijd gelijk hebt – Besef dat er vele manieren zijn om naar dingen en situaties te kijken.

26. Je intuïtie negeren – Vertrouw op je innerlijke wijsheid.

27. Jezelf isoleren – Leer nieuwe mensen kennen en zie de waarde in van hen in je leven te hebben.

28. Verveling normaal vinden – Doe iets waar je enthousiast van wordt en energie van krijgt of zoek naar de schoonheid van het moment.

29. Jezelf schuldig voelen – Herstel je fouten, vergeef jezelf dat je ze maakte en laat los wat gebeurde.

30. Je emoties opkroppen – Geef er uiting aan, vraag wat je nodig hebt en zoek hulp wanneer je pijnlijke emoties niet alleen aankunt.

31. Je gedragen als een controle freak – Wanneer je beseft dat je mensen en situaties probeert te sturen, accepteer dan gewoon wat er is en laat de controle los.

32. Alle beslissingen aan anderen overlaten – Heb het zelfvertrouwen om zelf dingen in gang te zetten.

33. Eten om je goed te voelen – Herken welk gemis je probeert op te vullen en stop er meteen mee.

34. Ruzie maken – Onttrek je op een rustige manier uit de discussie totdat je het conflict op een vreedzame manier kunt oplossen.

35. Piekeren – Denk rustig kort over een probleem of beslissing na, kom dan uit je hoofd en onderneem actie.

36. Stilstaan in je ontwikkeling – Blijf constant groeien en leren.

37. Je ego voorrang geven op je ware JIJ – Leer het onderscheid kennen tussen de twee en maak eerst keuzes om je ware JIJ voldoening te geven.

 

Met welke gewoonte ga jij stoppen zodat je je persoonlijke groei en je geluk bevordert? Laat het ons weten in het commentaarveld hier beneden, zodat we elkaar kunnen stimuleren en motiveren.

Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan op Facebook, LinkedIn en Twitter.

En wil je graag ervaren en beleven hoe jij je verlangen kunt leven, kom dan naar de avond waar we werken met opstellingen van het verlangen.

 

In Liefde,
Anja

 

Share
  • Mieke Verbiest schreef:

    Dag Anja,
    Bedankt voor deze lijst. Er zijn heel wat van deze gewoontes die ik wil opgeven. Maar ik begin vandaag alvast met geen negatieve gedachten meer toe te laten. Ik besef heel goed dat deze mij erg naar beneden halen.
    Ik wil ook zo een opstelling van het verlangen bij je komen doen om te kijken welke mijn grootste struikelblok is. Je hoort nog van me!
    Groetjes, Mieke

  • Nadine schreef:

    Na mijn burn-out heb ik heel wat van deze dingen, bewust en minder bewust, toegepast.
    Content zijn met wat is, minder zelf opgelegde druk en ben nu gelukkiger dan ooit!
    Nr 18 & 33 blijven echter werkpuntjes 🙂
    Maar zoals een Islamitisch gezegde zegt : ‘alleen God is perfect’

  • >